تولید کاغذ از پودر کربنات کلسیم

تولید کاغذ از پودر کربنات کلسیم
تولید کاغذ با استفاده از پودر کربنات کلسیم و با بهره برداری از معادن سنگ آهک، اتفاقی جدید بوده و تنها در ۴ کشور جهان در حال انجام است. کشور ایران نیز به عنوان چهارمین تولید کننده این کاغذ در سطح جهان فعالیت می کند.
جدیدترین اتفاق و رویدادی که این روزها در صنعت کاغذ سازی جهان رخ داده است، استفاده از سنگی به نام سنگ آهک برای تولید نمودن کاغذ است. کاغذی که با این سنگ تولید می شود با نام کاغذ سنگی شناخته می شود.
کاغذی که با استفاده از پودر کربنات کلسیم به دست آمده از سنگ‌ آهک تولید می شود، دقیقا در همان مصارفی که از دیگر کاغذ و مقواها استفاده می نمایند بکار رفته و حتی بطور گسترده‌تری می تواند جایگزین مواد پلاستیکی باشد.
تولید کاغذ با استفاده از سنگ‌ آهک به طبیعت این زمان را می دهد تا بار دیگر منابع از دست رفته خود اعم از جنگل ها و آبهای زیرزمینی و سطحی را بازسازی نموده و بار دیگر محل مناسبی برای زندگی انسان ها شود.

کربنات کلسیم اصلی‌ترین ماده در تولید کاغذ سنگی

پودر کربنات کلسیم که پودری نرم و سفید رنگ بوده و از سنگ آهک به دست می آید، مهمترین و اصلی‌ترین ماده برای تولید کاغذ سنگی است. این ماده به میزان ۸۰ درصد در تولید کاغذ از سنگ استفاده می شود.

کربنات کلسیم اصلی‌ترین ماده در تولید کاغذ سنگی، stonepaper

پودر کربنات کلسیم کاملا سفید بوده و نیازی به سفید شدن با استفاده از مواد اسیدی و سفید کننده های شیمیایی ندارد. به همین دلیل استفاده از مواد اسیدی و بازی برای تولید کاغذ سنگی صفر درصد می‌ باشد.
وجود این ماده در تولید کاغذ سنگ سبب می شود تا بافت این کاغذ کاملا نرم و حالت پذیر باشد. ضمن اینکه یکدست و همگن بودن این پودر سبب می شود تا سطح کاغذ سنگی کاملا همگن و غیر دانه دار باشد.

ویژگی های کاغذ تولید شده از کربنات کلسیم

کاغذی که با استفاده از پودر کربنات کلسیم تولید می شود، ویژگی های شگفت انگیز و منحصر به فردی داشته و تفاوت های ظاهری و ساختاری زیادی را با کاغذهای تولید شده از چوب درختان دارا می باشد.

ویژگی های کاغذ تولید شده از کربنات کلسیم، stonepaper

مهمترین ویژگی این کاغذ نفوذ ناپذیر بودن در برابر قطرات آب، روغن و دیگر مواد مایع و جامد بوده و سبب می شود تا این مواد توان آسیب به بافت کاغذ سنگی را نداشته باشند. حتی اگر برای مدت زمان زیادی در این مواد غوطه ور شود.
کاغذ تولید شده از کربنات کلسیم بافتی منسجم و مقاوم داشته و میان ذرات تشکیل دهنده آن اتصالی ناگسستنی وجود دارد. بطوریکه پاره کردن بخشی از این کاغذ کار دشواری بوده و به سادگی و با قرار گرفتن در معرض کمترین کشش پاره نمی شود.

مزایای تولید کاغذ از کربنات کلسیم

تولید کاغذ با استفاده از کربنات کلسیم مزایای زیادی را به همراه داشته و موجب حمایت از طبیعت و جلوگیری از قطع درختان و نابودی جنگل ها می شود. از این کاغذ می توان به عنوان مهمترین راهکار برای مقابله با جنگل زدایی استفاده نمود.

مزایای تولید کاغذ از کربنات کلسیم، stonepaper

همچنین نیازمند نبودن فرآیند تولید این کاغذ به آب و نیز تولید نشدن هیچگونه پساب صنعتی در نتیجه این پروژه تولیدی، سبب می شود تا علاوه بر صرفه جویی نمودن در مصرف آب، از آلودگی آب های زیر زمینی و جاری نیز جلوگیری به عمل آید.
کاغذی که با کربنات کلسیم تولید می شود ضمن قابل بازیافت بودن، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز کاملا تجزیه شده و بصورت پودر کربنات کلسیم در می آید. در هنگام تجزیه نیز هیچگونه گاز سمی و شیرابه ای تولید نمی کند.

تولید کاغذ از کربنات کلسیم در ایران

تولید کاغذ از کربنات کلسیم در کشور ایران نیز انجام می شود. زیرا این کشور علاوه بر داشتن دانش و مهارت کافی برای تبدیل کردن پودر سنگ به کاغذ، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این کاغذ که همان سنگ آهک است را نیز به میزان زیادی در اختیار دارد.

تولید کاغذ از کربنات کلسیم در ایران، stonepaper

به دلیل متفاوت بودن کیفیت سنگ آهک موجود در ایران با دیگر کشور ها و نیز منحصر به فرد بودن دانش و مهارت لازم برای تولید این کاغذ در کشور ایران، تفاوت های زیادی میان کاغذ سنگی ایرانی و خارجی وجود دارد.
کاغذ سنگ تولید شده در ایران بافتی دورو داشته و مقاومت بیشتری در هنگام مواجهه با آب و روغن دارد. در حالی که کاغذ سنگ تولید شده در دیگر کشورها با غوطه ور شدن در آب و قرار گرفتن در مواجهه با سایش، کمی آسیب می بیند.

تولید کاغذ از پودر کربنات کلسیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا